Кежуал субкултура – модно движение на крайните футболни привърженици

Кежуал субкултура - модно движение на крайните футболни привърженици

Модата винаги ще бъде един непрестанен кръговрат, а най-новите тенденции често ще се заимстват от изминали кампании. Как обаче луксозните марки от 80-те, белязали началото на кежуал движението, се превърнаха в отличителен белег на крайните футболни привърженици по света?

За начало на „casual“ ерата се приема 1977 г., когато Ливърпул печелят първата си Купа на европейските шампиони, а пътуващите им привърженици се завръщат с маркови дрехи, в повечето случаи просто плячкосани от луксозни магазини в европейски градове, където полицията далеч не е подготвена за хулиганите.

След събитията „Кежуал“ субкултурата (от английски „Casual“ – небрежен) започва да придобива огромна популярност в Англия. Тогава са и годините на разцвет на футболното хулиганство в страната. Футболните хулигани там започват да носят скъпи марки (наричани все още „Clobber”) като Stone Island, Burberry, Fred Perry, Lacoste, Fila, Sergio Tacchini, Ellesse, CP Company и други. По този начин те се смесвали по-лесно с останалите, полицията не ги взимала за хулигани и дори успявали да проникнат в противникови групи.

Няма данни кой е измислил термина „casual„, за да нарече тази нова младежка мода, но постепенно думичката се превръща в синоним на „хулиган“. Във Великобритания тя има свои регионални разновидности. Например в Ливърпул „кежуалите“ наричат себе си „scallies“ – от „scallywag“, което е жаргонна дума, означаваща „нехранимайко, пройдоха“. В Манчестър пък се наричат „perries“ – заради почти униформената марка „Fred Perry“, носеща името на прочутия английски тенисист и лого лавров венец.

Надпреварата между враждуващите публики, освен в това коя ще надвика и коя ще надделее по улиците над другата, вече се пренася и в това коя изглежда по-добре.

кежуал

С напредване във времето възникват и много нови брандове като Weekend Offender и Peaceful Hooligan, които може да откриете в сайта ни.

С Интернет и филми като „Green Street Hooligans“, „Football Factory“, „Okolofutbola“,  „It’s a Casual Life“, „Awaydays“ и др. този начин на обличане навлезе, както у нас, така и по целия свят. Така че, винаги имайте едно на ум като забележите човек, носещ гореспоменатите марки. 🙂

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *